POST!!! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu POST!!! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu

POST!!!

Door: Marjan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marjan

26 Maart 2015 | Bonaire, Kralendijk

Hallo lieve lezers! Morgen is het alweer 12 weken geleden dat wij vertrokken naar Bonaire! En de weken vliegen echt voorbij! Dit reisverhaal kent de titel POST!!!
Elke dag huppelde ik naar de Amerikaanse brievenbus om te kijken of er post voor ons is! We hadden wel post in het vooruitzicht! Een geboortekaartje van buurjongetje Jim, een kaartje van achterbuurtjes Gerda en Wim en we zaten met smart te wachten op de beschikking van het IND zodat we onze Sedula (verblijfsvergunning) konden aanvragen!... Maar dat gehuppel leverde helemaal niets op. Elke dag of niets of een enkel poststuk van de vorige bewoner...En dat de kaartjes niet aankomen is niet leuk, maar de beschikkingen is natuurlijk echt niet handig! Gistermiddag tussen de middag had ik echt een plofmomentje..s'morgens weer geen post, Leo had inmiddels de beschikkingen per email gekregen, maar hij vertelde mij dat de post hier nog wel eens wegraakt! Ik woon nog niet lang genoeg op Bonaire om dat laconiek over mijn schouder te gooien! Dus Plofmomentje! Kom ik thuis, zie ik bij de buren het rode "handeltje" naar boven staan bij hun Amerikaanse brievenbus, ik denk het zal niet waar zijn.... en jah hoor Ook wij hadden post! (nee niet de officiele stukken!) maar wel drie kaartjes, het genoemde geboortekaartje en de kaart van Wim en Gerda, maar ook een heel lief kaartje van Miranda! Leuk hoor!!! Maar daar hebben we dan wel een hele maand op moeten wachten, want de kaartjes waren respectievelijk 21-02. 28-02 en 04-03 verstuurd.... Dus daarom waren wij niet attent, want wij wisten het nog niet en eventuele kaartjes die nog verstuurd zijn...Het kan maar zo een maandje duren! Wanneer ik een kaartje naar Nederland stuur is deze in 5 dagen over! Goed, ik moet nog wel het een en ander leren over geduld en flexibiliteit!

O0 10 maart kwamen Tanja en Remco, buurtjes uit de Alferinklaan in Bathmen op vakantie naar Bonaire en Aruba. Wij hebben ze welkom geheten op het vliegtuig en 2 belangrijke items overhandigd: De muggenspray en de elektrische vliegenmepper! S'avonds hebben we samen bij ons thuis de vakantiegangers nog van eten voorzien en een drankje gegeven en toen weer teruggebracht naar hun vakantieadres op Bonaire. Die week hebben we s'avonds bij hen ook nog een drankje gedaan. Gezelligheid ten top! Zaterdag zijn we met zijn vieren naar Washington Slagbaai geweest! Dat was echt geweldig! Leo en ik waren er nog niet geweest omdat onze huurauto niet geschikt was, dus nu op pad met de gehuurde Pick-uptruck van Remco en Tanja. (heb ik toch in een Pick-up gezeten). Wat een ervaring, zeker wanneer je nog niet eerder de natuur van een tropisch eiland hebt verkend! de zee aan de noordkant is ruiger en daardoor spectaculaire golfbrekingen. Je mag daar niet zwemmen, lijkt ons ook levensgevaarlijk! Natuurlijk de diverse leguanen en tropische vogels gespot. De troepiaal liet zich niet makkelijk fotograferen, maar is uiteindelijk ook gelukt! Zondag zijn Leo en Remco wezen Windsurfen en hebben Tanja en ik genoten van een drankje op het terras! Toch wel heel leuk om even weer bij te kletsen met bekenden! En dinsdags gingen de buurtjes een eilandje verder en waren Leo en ik weer op elkaar aangewezen! Ik ben heel druk geweest met het afmaken van de eindopdracht en da's nooit makkelijk...maar als je dan ook nog hulp krijgt van Leo die veel ervaring heeft met dit soort proza...dan is het nog lastiger... Begrijp me niet verkeerd het was heel leerzaam en Leo heeft er zeker voor gezorgd dat het stuk op het eind een kop en een staart had en met alles wat daartussen zat ook een logisch geheel vormde. Maar voor de stress... zeker wanneer je de tips en trucs van je leermeester "handig" denkt op te nemen en er de volgende dag achterkomt dat van de twee uur er maar 27 minuten is opgenomen....Maar ook weer goed, want nu moest ik zelf met de opgedane kennis aan de slag! Ee woensdagavond opnieuw bespreking met Leo en donderdag de puntjes op de I! Ik heb het stuk vrijdagmorgen digitaal opgestuurd, nu mag ik afwachten! Dat geeft de mens rust en ruimte om verder te gaan met de inrichting en/of huiselijk maken van de woning! Ik heb zaterdag op de Bonaire 4 Sale Facebook site een leuk kastje(voormalige commode) gescoord, waarin ik mijn studieboeken kwijt kan en wat gezelligheid op kan zetten. Verder zijn er gordijnen aangeschaft (maar in de opruiming Jippie!!!) om de holle klank in de woonkamer wat te verzachten en tegen zon en muggen te beschermen. En de voor de fans van Leo! want hij komt er in de verhalen altijd karig vanaf....regelmatig wordt er gevraagd: En wordt er gewerkt? Ja Leo werkt elke week, 5 dagen, gemiddeld 8 uur per dag... hij start om 7.30 uur s'ochtends, vind ik al heel knap! Maar er is niet zoveel te vertellen over het werk van Leo omdat veel in de vertrouwelijke sfeer ligt of nog niet concreet is! Maar wat ik wel kan vertellen is dat Leo inmiddels al veel scheldwoorden in het Papiamentu kent, hij van een collega bijles Papiamentu krijgt en hij haar als dank Fries leert. Leo heeft veel plezier op het werk, zit samen met anderen collega's (veel dames, vindt hij ook gezellig) in een kantoortuin (hij heeft wel een eigen kantoor, maar de deur staat altijd open!). En rolt regelmatig van het lachen over de kantoorvloer! Hij bruist van energie en is gedreven iets goeds neer te zetten. En wat Leo in de Kop heeft, heeft Leo niet in de ....

Volgende week alweer pasen en hebben ook wij een lang weekend! Daar hebben we beide wel zin in! En Skype of facetimegesprekken altijd gezellig! Houd er wel rekening mee dat vanaf zondag het tijdsverschil 6 uur is...Dus NA 14.00 NL tijd zijn wij beschikbaar ...

Bon Wikent en Saludo Kordial!

  • 26 Maart 2015 - 18:53

    Anneke Wolters:

    Marjan ik snap iets niet jullie hebben toch zelf een auto en nu huur je er een of heb ik het niet goed gelezen groetjes ook aan leo niet vergeten

  • 26 Maart 2015 - 18:55

    Leo En Marjan De Jong:

    Heej Mams, ik snap de verwarring!, We hebben voor de 1e 2 maand een auto gehuurd, toen kwam onze auto. De auto waarmee we naar het park zijn geweest, was gehuurd door de buurtjes!

  • 26 Maart 2015 - 20:00

    Alie:

    Je krijgt altijd weer een leuk verhaal voor ons om te lezen. Maar je went er al wel volgens mij.gr Alie

  • 27 Maart 2015 - 18:20

    Carin:

    Hoi Marjan en Leo,

    Het is telkens een genot om het verslag te lezen en ik kijk er naar uit. Meld vervolgens telkens in de OR vergadering hoe het met jullie gaat en de OR leden reageren daar altijd blij op. We missen Leo (en jou ook) zeer. Maar geweldig om te lezen hoe jullie het naar de zin hebben. Gelukkig zien we elkaar weer in juni.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo en Marjan

voor 2 jaar gaan wij op Bonaire wonen, Leo gaat aan het werk voor RCN (Rijksdienst Caribisch Nederland) en Marjan gaat digitaal verder met haar opleiding Culturele en Maatschappelijke vorming. Samen wonen we in Kralendijk.

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 723
Totaal aantal bezoekers 56782

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 31 December 2017

Leo en Marjan op Bonaire van 2015 tot 2017?

Landen bezocht: