Flora en Fauna en wat er verder nog gebeurde - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu Flora en Fauna en wat er verder nog gebeurde - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu

Flora en Fauna en wat er verder nog gebeurde

Door: Marjan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marjan

13 Maart 2015 | Bonaire, Kralendijk

Dag lieve Lezers!

Eindelijk dan weer een verslag! Leo is druk aan het werk en ik ben druk bezig met het afmaken van mijn eindopdracht voor de 1e fase van mijn studie. Dus hoofd vol met andere zaken. Maar omdat ik nu even op een lastig punt in mijn eindopdracht (laatste loodjes...) zit, dacht ik dat ik mijn zinnen maar even moest verzetten en jullie op de hoogte te brengen van wat er zoal gebeurt op dit vriendelijke eiland.
De titel is Flora en Fauna, want zoals ik al een paar keer eerder heb gemeld, het regenseizoen op Bonaire is buitengewoon regenachtig. De dorre bomen die in de "bush" voor ons huis staan, veranderden deze week in groene bomen met gele bloemetjes. Niks geen dorre boel, veel jong groen. Conclusie ook lente op Bonaire! Gelukkig maar, ik was bang voor het gemis van de seizoenen! De tuinen in de omgeving (en die van ons) veranderen in bloemrijke oases. Prachtig om te zien, die mooie felle kleuren! Wij genieten ervan, elke dag hebben we wel een momentje: wat hebben we het goed he!

Nu de Fauna: De leguaan heeft zich niet meer op het terras laten zien, maar eet zijn buikje wel rond aan het jonge groen aan de bomen. Leuk om te zien, zo'n redelijke grote leguaan die op een dunne tak aan het balanceren is. Elke dag krijgen we bezoek van een grijs vogeltje, we noemen hem Iewiet, omdat zijn krijsje zo klinkt. Leo heeft hele gesprekken met hem. Dan heb ik in het begin, dat wij hier woonden een uil gezien, nee geen agressieve Oehoe, gewoon een tropisch uiltje. Volgens Leo heeft de uil op een nacht via de terrasdeuren, door de slaapkamer gevlogen en vervolgens door het raam weer naar buiten. Ik heb de vleugels niet horen klapwieken. Vraagje aan Berend de Bruin, kan dat kloppen, vliegen uilen geruisloos, of heeft Leo mij zwaar voor de gek?! Twee Lora's zijn elke dag op bezoek, ze hangen aan een spijl bij het raam, zitten s'ochtends vroeg op het openstaande raam te KRIJSEN (minder aardig) of bekijken de situatie vanaf de schutting. De vraag is waarom. Mijn gevoel zegt dat zij zich aan het oriënteren zijn of de situatie veilig genoeg is om bij ons in de tuin te gaan nestelen. We gaan het zien. Een tropisch Mezenpaartje heeft inmiddels het sein veilig gegeven, want die hebben een nestje gebouwd in de bougainville. Een mooi bolletje met een opening aan de voorkant. We zijn benieuwd of het wat gaat worden. Dit is allemaal nog leuk, maar er zijn ook minder leuke dingen....Nee geen kakkerlakken meer, maar op een avond besloot een nest mieren bij de terrasdeuren de muur op te gaan... Jakkes! Gelukkig is de muggenspray ook heel effectief gebleken tegen oprukkende mieren...Maar niet leuk, zo'n zwarte muur van de mieren...wel opgelost! De vleermuisjes vliegen s'avonds vrolijk in het rond, maar dat waren we ook gewend in Bathmen. De afgelopen week heeft het bijzonder stormachtig gewaaid! Ook bijzonder om mee te maken, wanneer dat in Nederland gebeurt, ben je dik aangekleed, hier sta je in je zomerjurkje tegen de wind in te hangen.

Voor zover de Flora en Fauna! ik vergeet vast weer de helft maar dat komt dan een volgende keer wel weer!

Leo is ook op Bonaire natuurlijk heel druk met zijn gitaar en zingen. Zeker nu alles over is vanuit Nederland. Woensdagavond was er een Jamsessie bij cafe Little Havana en daar is hij naar toe geweest. Alleen, want ik had die nacht, vanwege de wind, niet goed geslapen en hij wilde gewoon eens kijken hoe of wat. Hij heeft meegespeeld, helemaal enthousiast en aan het eind ook telefoonnummers uitgewisseld met een muzikant van Bonairiaanse afkomst! Muziek verbindt!

En als laatste deze week zijn buren uit de Alferinklaan, Tanja en Remco, op vakantie op Bonaire! Zij hebben een leuk appartementje geboekt en als verrassing hebben wij ze welkom geheten op het vliegtuig. Toch fijn om ff bekenden te spreken en wat gezelligs mee te doen!

Zo lieve mensen jullie zijn weer bij! Wij zijn inmiddels 10 weken op Bonaire, de tijd vliegt! Dushi Wikent en Saludo Kordial

  • 13 Maart 2015 - 20:39

    Alie:

    Het klinkt allemaal weer goed zou jaloers op jullie worden veel plezier nog met Remco en Tanja hoe lang blijven ze op Bonaire

  • 14 Maart 2015 - 11:58

    Martin Kunst:

    misschien spreek ik voor mijn beurt,maar uilen vliegen geruisloos. Je kunt ze niet niet horen vliegen. Er was deze week net iets over de vliegeigenschappen van verschillende vogels op TV.
    Geniet maar lekker van het mooie jaargetijde.
    Groetjes Martin

  • 15 Maart 2015 - 18:17

    Anneke Wolters:

    je geniet met volle teugen en Leo ook vrijdag met Gerard en Dienie naar Ikea geweest en een kast gehaald waar ik mijn hobbyspulletjes in op te ruimen werd tijd Dienie en Wendy hebben hem in elkaar gezet nu kan ik het inpakken geeft ruimte en rust het zal bij jullie wel wat warmer zijn dan hier Marjan en Leo gr. Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo en Marjan

voor 2 jaar gaan wij op Bonaire wonen, Leo gaat aan het werk voor RCN (Rijksdienst Caribisch Nederland) en Marjan gaat digitaal verder met haar opleiding Culturele en Maatschappelijke vorming. Samen wonen we in Kralendijk.

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 56816

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 31 December 2017

Leo en Marjan op Bonaire van 2015 tot 2017?

Landen bezocht: