Het referendum en Bon Pasku - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu Het referendum en Bon Pasku - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu

Het referendum en Bon Pasku

Door: Marjan de Jong-Wolters

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marjan

25 December 2015 | Bonaire, Kralendijk

Bon Tardi, Dushi Hende!

Het is eerste kerstdag 2015, onze eerste tropische kerst! Naast mij ligt buurhond Kacho (kacho is Papiamentu voor hond) te slapen. Hij is zelfs aan het dromen en een spannende droom ook nog, want zijn ogen en bakkie doen volop mee. Lief! Kacho slaapt s ‘nachts lekker thuis, hij moet natuurlijk op het huis van de baas passen! maar overdag halen we hem regelmatig op, zodat hij niet zo alleen is. En natuurlijk elke dag een rondje lopen met de hond, goed voor hem en goed voor mij (want Leo is wat minder goed met hondenfluisteren).

Zoals beloofd zou ik nog wat meer vertellen over het referendum wat gehouden is op Bonaire. Waar zal ik beginnen, want het hoeft geen verhaal van 6 kantjes te worden: 18 december, ja mijn verjaardag...mocht er op Bonaire gestemd worden met ja of nee op de vraag: “Bent u het eens met de invulling die er is gegeven aan de Directe Band met Nederland? Meteen toen de vraagstelling bekend werd, brak de discussie los. Want je zou de vraag op velerlei wijzen kunnen uitleggen. Want als je het eens bent met de invulling, ben je dan ook tevreden? want onlangs is er nog een lijvig rapport gepresenteerd van de commissie Spies over de invulling van de directe band met Nederland, dat stelt dat zaken goed gaan, maar dat ook nog zaken die zeker voor verbetering vatbaar zijn. Nu heb ik eerst een stuk over voor- en tegen geschreven, maar onze mening doet er niet toe, wij zijn hier te gast! Daarom een aantal links met informatie over het referendum. Mogen jullie zelf uitvinden hoe het nu precies is. De uitslag is inmiddels bekend: het volk van Bonaire heeft voor Nee gekozen. Hoe nu verder is nu nog niet bekend, maar dat we er nog niet klaar mee zijn is duidelijk.
http://caribischnetwerk.ntr.nl/2015/01/13/verbittering-en-spanning-bij-pro-referendum-demonstranten/
http://www.bonaire.nu/category/referendum-2015/page/2/
http://www.bonaire.nu/2015/11/25/referendum-ik-stem-een-dikke-nee/
http://www.bonaire.nu/2015/11/16/natuurlijk-is-de-vraag-voor-meerdere-uitleg-vatbaar/
http://www.bonaire.nu/2015/12/06/alternatieve-referendum-commissie-gestart/
http://www.bonaire.nu/2015/12/09/maak-gebruik-van-uw-stemrecht-bij-het-referendum/
http://nos.nl/artikel/2067501-bonaire-wil-minder-witte-nederlanders.html

Lees vooral de commentaren, dan wordt meer duidelijk hoe er op het eiland gedacht wordt over elkaar en over het referendum.

En dan onze aanloop naar kerst! Zoals eerder vermeld hadden we maar liefst 7 optredens met het Popkoor en daar ik ook nog bij het kerkkoor zing, mocht ik daar er nog 2 bij optellen (al kun je bij een kerkkoor niet spreken van een optreden, maar medewerking denk ik…). Het eerste optreden van het popkoor was heel spannend voor het popkoor, want het was in het Plaza hotel, als voorprogramma van een Antilliaanse sopraan, met twee top muzikanten op de klassieke gitaar. Mensen die kwamen kijken moesten maar liefst $ 30,-- per kaartje betalen. Onze lat lag hoog, maar het ging allemaal heel goed! In alle lokale berichtgevingen kwamen we er zeer goed uit! Het volgende optreden van het eerste weekend was gepland bij onze vrienden van het FKBD, opnieuw een geweldig optreden, met een lief en enthousiast publiek! Het laatste optreden van het eerste weekend (11-13 december) was bij Hotel Roomers. Het betrof hier een geldinzameling voor kadootjes voor kinderen die het niet zo breed hebben. Ook dit was heel leuk. Stel je voor: het is nog steeds 27 graden, de wind wappert door je haar, gezellige kraampjes met kerstspulletjes en kerstliedjes zingen bij het zwembad! Ik kan er wel aan wennen!

Op koninkrijksdag: 15 december mochten we zingen bij kas di kuido: het bejaardencentrum. We hadden er meteen een lid bij, een zeer enthousiaste mevrouw heeft alle liedjes meegezongen, staand naast de sopranen. Geweldig, na het optreden werden uit de zaal nog wat recensies gevraagd: ik zeg staande ovatie! Vrijdag 18 december, voor intimi mijn verjaardag, mochten we zingen bij restaurant Woodstock. Helaas was er nog niet heel veel publiek, maar het publiek dat er was, was ook te spreken over ons optreden. Zaterdag 19 december was het kerstkoopavond in het centrum, reuze gezellig en omdat wij de kerstman mochten volgen (met sneeuwmachine) hadden wij hier niet te klagen over publiek. Wat leuk wat leuk, je hebt klotsende oksel van het zingen en de warmte, kijk je naar boven, lijkt het of het sneeuwt! Haha ik ga er niet aan wennnen, kerst in de tropen, te verwarrend. Het laatste optreden van het popkoor was kerstavond bij Hotel Plaza, tijdens het christmas-eve diner (in buffetvorm). Ook heel leuk, maar een ieder was ook blij dat we klaar waren! Ik echter nog niet, want ik werd, samen met Leo verwacht om 21.45 uur in de kerk, voor de kerstnachtdienst. Leo speelde een paar liederen mee op de gitaar en ik zong mee, nu als sopraan, in het kerkkoor. Och mensen ook een mooie ervaring hoor. Kerkgangers op hun mooist, vaak met kerstcorsage, naar de kerk, heerlijk zingen, daar de kerk een geweldige akoestiek heeft. We waren pas na twaalven thuis… om vanmorgen weer op tijd op te staan, daar ik om 8.30 uur in Rincon verwacht werd bij de kerkdienst.. Nu zit het erop. Ik heb vanmiddag even bijgeslapen, Leo heeft gesurfd en Kacho ligt naast mij de boel in de gaten aan het houden! Ik wens jullie allen fijne tijd en te awero!

Ayoooo Marjan

  • 26 December 2015 - 00:06

    Gerrie:

    Fantastische ervaringen dus! Klinkt geweldig en warm in alle opzichten, letterlijk maar vooral figuurlijk met al die bijzondere mensen om je heen, genieten.

  • 26 December 2015 - 17:13

    Alie :

    Een mooi verhaal, volgens mij hebben jullie goed gezongen. Het klinkt allemaal weer goed. Lekker in die warmte maar wel apart denk ik .genieten verder en goede jaarwisseling en een gezond en gelukkig nieuwjaar groetjes Alie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo en Marjan

voor 2 jaar gaan wij op Bonaire wonen, Leo gaat aan het werk voor RCN (Rijksdienst Caribisch Nederland) en Marjan gaat digitaal verder met haar opleiding Culturele en Maatschappelijke vorming. Samen wonen we in Kralendijk.

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 816
Totaal aantal bezoekers 54485

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 31 December 2017

Leo en Marjan op Bonaire van 2015 tot 2017?

Landen bezocht: