" Ik vertrek" - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu " Ik vertrek" - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu

" Ik vertrek"

Door: Marjan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marjan

16 April 2015 | Bonaire, Kralendijk

Dag lieve lezers,

Afgelopen weekend zijn leo en ik aan de slag geweest met de woonkamer..we misten nog wat gezelligheid en dat hebben we opgelost met 12 Bonairiaanse bakstenen en twee vurenhouten planken. En even voor de duidelijkheid: ik wilde gezelligheid, Leo maakte het plan voor de bakstenen en de plannen. Dat ik niet met de eer van Leo's creativiteit aan de haal ga. Wat hij in Bathmen heeft laten zien, zet hij hier door. Met beperkte middelen, want hij mocht van mij niet zijn professionele cirkelzaag meenemen (moet ik dan ook elke keer horen...). En omdat op Bonaire ook niet vanzelfsprekend alles voorradig is, moet je slim zijn. De bakstenen hebben we bijvoorbeeld geregeld via de aannemer van de buurman. Of eigenlijk via de Spaanstalige werknemer van de aannemer van de buurman... Best handig een talenknobbel en lessen Papiamentu, waar de Spaanse taal stevig in verweven is. Dus voor 20 dollar waren wij 12 bakstenen verder..Zullen de mensen (die de bakstenen nog niet op foto hebben gezien) zeggen: WAT $ 20,- voor 12 bakstenen? DUUR. Nou lieve mensen de Bonairiaanse baksteen weegt zeker 6 kilo en is in zijn geheel al bijna 12 Nederlandse bakstenen...dat valt het wel weer mee toch? En lieve Hausfrau als ik ben, heb ik ze vorige week alvast op de plek gelegd. Met in het achterhoofd dat Leo's inspiratie hierdoor geactiveerd zou worden. Dat is gelukt! Leo was blij dat de stenen binnen op de plek lagen (heel warm werk trouwens) en trots op zijn stoere Hausfrau. Hij werkt de hele week hard, ik had hier de tijd ook voor. Het eindresultaat is goed gelukt, ik zal foto's bijvoegen!
Genieten jullie ook altijd zo van het programma " Ik vertrek" ? Ik wel, met kromme tenen, want zo ga je toch niet naar het buitenland! Haha ze hadden wel een aflevering met mij kunnen maken..Zo zat ik zaterdag gezellig aan de bar bij de Hangoutbar naar de verrichtingen van Leo te kijken, vang ik een gesprek op tussen een mevrouw en een meneer. De meneer is een huis aan het bouwen op Bonaire en verhaald over wat hij allemaal meemaakt en welke keuzes hij moest maken. Krijgen ze een verhaal over een septic tank en het riool. Mijn gevoel zei dat deze meneer wel eens bij mij in de buurt kon wonen. Maar hoezo geen riool en septic tank. Deze stresskip schiet in de stress... want overal en iedereen heeft toch rioolaansluiting? Toen bij de overburen ook een tankauto verscheen die duidelijk een septictank aan het leegmaken was, raakte de stressspier helemaal overspannen. Niet met Leo overleggen, eigen initiatief nemen..google onderzoek...nou riolering bestaat pas sinds 2012 op Bonaire en alleen het centrum is nu aangesloten. WAT (jaja een septic kan gewoon geleegd worden, don't worry..). Maar ik wist het niet, dus voor de zekerheid nog een mailtje naar de mevrouw van het verhuurbedrijf. mevrouw de Jong, u heeft een septic tank. hij is net geleegd, dus u kunt weer even vooruit, u kunt die en die bellen....Vertel ik het voorzichtig aan Leo: Reactie: Ojah dat wist ik wel, wanneer die vol is, moet je even bellen, komen ze langs en maken 'm leeg voor $38,-. Fijn hoor communicatie tussen partners, maar probleem (was er een probleem...) opgelost! Ik vond het achteraf een hilarische ervaring, hoezo goed voorbereid verhuizen naar het buitenland...
Ik kan nog een heel lang verhaal schrijven over onze ervaring voor het aanvragen van de Sedula (verblijfsvergunning), maar dat doe ik niet... Want we hebben hem nog niet....vandaag is het niet gelukt....verkeerde adres in de folder, eerst inschrijving regelen....duur 1 uur per persoon, dan pas sedula,..dus 29 april nieuwe ronde nieuwe kansen....want de afspraak van vandaag was niet goed gemaakt...Meer ga ik er niet over schrijven...

Bon noche, amigunan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo en Marjan

voor 2 jaar gaan wij op Bonaire wonen, Leo gaat aan het werk voor RCN (Rijksdienst Caribisch Nederland) en Marjan gaat digitaal verder met haar opleiding Culturele en Maatschappelijke vorming. Samen wonen we in Kralendijk.

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 1691
Totaal aantal bezoekers 53942

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 31 December 2017

Leo en Marjan op Bonaire van 2015 tot 2017?

Landen bezocht: