Leo laat van zich horen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu Leo laat van zich horen - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu

Leo laat van zich horen

Door: Marjan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marjan

24 April 2015 | Bonaire, Kralendijk

Dag lieve lezers,

Hier weer een berichtje van Leo en Marjan. Het gaat nog steeds goed met Leo en mij, eigenlijk elke dag alleen maar beter! Onze dagen "kabbelen" voorbij en elke dag weer mooi weer! Zondagmorgen hadden we bezoek van de dochter van een buurvrouw uit Bathmen. Zij was zo vriendelijk om wat zaken uit Nederland voor ons mee te nemen. De dochter was samen gekomen met de vriend, die al jaren op Bonaire woont, waar zij logeerde. Toen deze vriendelijke man (van oorsprong uit Goor, dus het voelde voor mij meteen goed!) hoorde dat Leo bij de Arbeidsinspectie aan het werk was, maakte hij de (voor ons) hilarische opmerking: Dus jij bent de nieuwe Arbeidsinspecteur..... Leo en ik hebben daar hartelijk om gelachen, het werd een gezellige ochtend! En daarop in te haken, niet op de gezellige morgen, da's privé , maar op Leo's werk. In de informatiekrant van de RCN (Rijksdienst Caribisch Nederland) is een stukje over de Arbeidsinspectie geplaatst:

Arbeidsinspectie activiteiten 2015
De Arbeidsinspectie Caribisch Nederland is belast met het toezicht van de arbeidsbeschermende wetten die gelden op Bonaire, Saba en Sint Eustatius. Het gaat om de Arbeidsveiligheidswet BES, Wet Arbeid Vreemdelingen BES, Wet Minimum Loon BES en de Arbeidswet 2000 BES. De Arbeidsinspectie blijft in 2015 ongevallen en klachten over arbeidsveiligheid onderzoeken. Dit geldt ook voor klachten rondom de naleving van tewerkstellingsvergunningen.
Verder worden in 2015 inspecties meer op eigen initiatief van de Arbeidsinspectie uitgevoerd. Hierbij geldt dat de gevaren die veel menselijk leed en maatschappelijke kosten met zich meebrengen, het eerst worden aangepakt.
Gelet op het grote aantal ongevallen en de grote inzet van vreemdelingen in de bouw en de horeca worden in 2015 in die sectoren inspectieprojecten uitgevoerd.
Voor wat betreft arbeidsveiligheid zullen de inspecties zich richten op de meest elementaire veiligheidsvoorzieningen.
Ten aanzien van de naleving van de Wet arbeid vreemdelingen zullen de inspecties zich richten op (1) de voorwaarden van de tewerkstellingsvergunningen en (2) de redenen om een tewerkstel- lingsvergunning vroegtijdig te laten intrekken.
Werkwijze: De werkzaamheden van de Arbeidsinspectie bestaan niet alleen uit het uitvoeren van inspecties ter plekke. Ook overleg met vertegenwoordigers van bedrijven en werknemers hoort bij de aanpak van de Arbeidsinspectie.
Verder wordt de voorlichting aan bedrijven en de werknemers ter hand genomen. Het overleg en de voorlichting richt zich op wat er van een ieder wordt verwacht. Juist de combinatie van overleg, voorlichting en inspecties zal naleving van wet en regelgeving vergroten.
Bedrijven en particulieren die na herhaalde waarschuwingen de regels niet naleven, zullen harder worden aangepakt.
Indien nodig zullen notoire overtreders strafrechtelijk worden vervolgd. Behalve het zelfstandig opereren zal de Arbeidsinspectie nadrukkelijk samenwerken met andere bijzondere inspectiediensten zoals de Belastingdienst en de Afdelingen Toezicht en Handhaving van de verschillende Openbaar Lichamen.
Daar waar het gaat om het toezicht op zaken rondom arbeid door vreemdelingen zal worden samengewerkt met de politie en de Koninklijke Marechaussee.
Ontwikkeling: Om de beschreven activiteiten mogelijk te maken zal in 2015 ook de personele bezetting van de Arbeidsinspectie op sterkte worden gebracht. Er zal worden geïnvesteerd in scholing van nieuwe inspecteurs en bijscholing van de huidige inspecteurs. De uitbreiding van de inspectie zal voor een belangrijk deel worden benut voor het intensiveren van het toezicht op Saba en Sint Eustatius.

Een heel verhaal, voor de collega's van Leo heel interessant en voor een ieder duidelijk dat de taken hier van de inspecteurs veel uitgebreider zijn. Daar waar in Nederland verschillende inspectiediensten voor de verschillende disciplines zijn (Arbowet, tewerkstellingsvergunningen en inkomenscontrole) doen de inspecteurs hier alles. Heel dynamisch, als ik Leo zo hoor! En onderschat het niet!

Ik heb maandag eindelijk het verlossende bericht ontvangen, dat ik de eindopdracht van mijn eerste jaar met een 8 heb gehaald, wat betekent dat ik het 1e jaar helemaal goed heb afgesloten. Wat een opluchting, het heeft me veel stress gegeven, het wachten op de uitslag.
Meteen aan de slag gegaan met het overtrekken van tuinstoelkussens voor de nieuwe plastic Canadian deckchairs. De kussens had ik voor weinig gescoord via de Boneriaanse Facebook/marktplaats. Ja ook hier is een bloeiende handel in 2e handsartikelen, ook omdat veel mensen hier voor bepaalde tijd blijven en niet alles mee willen of kunnen nemen. En hier is niet altijd alles te krijgen. Inmiddels zijn de kussens af, heerlijk hoor even creatief bezig te zijn en ga ik nog wat bijpassende, decoratieve kussentjes maken. Gewoon omdat het kan!

In Nederland zal iedereen al wel druk zijn met de komende koningsdag. Hier leeft dat niet echt, Dia del Rincon op 30 april is veel belangrijker en Lex en Max komen hier naar toe! Dus Leo en ik zullen om 8 uur s'ochtends klaar staan in Rincon om te zwaaien naar Lex en Max. Ik zeg alleen maar: Kijk naar Blauw Bloed zaterdagavond 2 mei ;-) .
Nog vaak krijg ik de vraag, heb jij geen heimwee ( ik was vroeger een kind, dat bij het logeren aan de overkant van de straat al naar huis wilde...). Maar nee! Ik mis mijn lieve moedertje natuurlijk, maar gelukkig heeft zij Facebook en leest zij mijn blogs trouw. Natuurlijk mis ik onze familie en mijn lieve vriendinnetjes, De buren in Bathmen, iedereen die ons lief en dus Bathmen in zijn geheel. Het feit dat je niet ff naar Duitsland kunt rijden (ja WIJ MISSEN DUITSLAND!). Maar nog steeds geen heimwee. En toch.. afgelopen zondag keek ik naar de herdenking van de bevrijding van kamp Amersfoort en daar zag ik het lentezonnetje stralen, met het koele voorjaarslicht. Pffff, daar werd ik wel even weeïg van. Want hier is het elke dag hetzelfde, nou ja soms iets meer bewolkt, maar wind en warm.

Voor iedereen maandag een hele gezellige koningsdag!

Saludo Kordial
Dushi Wikent

  • 24 April 2015 - 08:24

    Martin Kunst:

    Wat een mooi verhaal, leuk om te lezen en te vernemen hoe het er daar toegaat.
    Ik hoorde onlangs van insiders dat er nog inspecteurs nodig zijn op Bonaire. Zal ik dan toch maar een gokje wagen?
    Groeten van Reina en Martin

  • 24 April 2015 - 20:02

    Alie:

    Wat een mooi verhaal weer,endat je geslaagd bent voor het 1jaar gefeliciteerd en had van jou niet anders verwacht .

  • 26 April 2015 - 09:15

    ANNEKE WOLTERS:

    FIJN DAT JE HET EERSTE JAAR MET EEN 8 HEBT AFGEALOTEN JA JE WAS NIET UIT LOGERN TE KRIJGEN MAAR BEN JE EEN GROTE MEID GAAT HET GOED IK WENS JE VEEL PLEZIER ALS lEX EN mAXIMA E ZIJN EEN DIKKE KUS VAN MIJ mA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo en Marjan

voor 2 jaar gaan wij op Bonaire wonen, Leo gaat aan het werk voor RCN (Rijksdienst Caribisch Nederland) en Marjan gaat digitaal verder met haar opleiding Culturele en Maatschappelijke vorming. Samen wonen we in Kralendijk.

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 679
Totaal aantal bezoekers 55480

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 31 December 2017

Leo en Marjan op Bonaire van 2015 tot 2017?

Landen bezocht: