Terug op Bonaire en hoe leuk is Bonaire eigenlijk? - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu Terug op Bonaire en hoe leuk is Bonaire eigenlijk? - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu

Terug op Bonaire en hoe leuk is Bonaire eigenlijk?

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marjan

21 Juli 2015 | Bonaire, Kralendijk

Dag lieve lezers,

Beseffen jullie het wel? We zijn alweer ruim 2 weken op Bonaire. Wat gaat de tijd toch snel!

Onze aankomst op Bonaire voelde alweer goed, totdat we op onze koffers moesten wachten...Er kwamen heel veel koffers, maar die van ons zaten er telkens niet bij...Inmiddels kreeg ik klotsende oksels, want die koffers dat kwam wel goed, maar de nieuwe gitaar van Leo...Als deze toch eens NIET mee was gekomen, dan ging ik een moeilijke tijd tegemoet. Gelukkig, daar kwam de goudgele gitaar koffer op de band. Een stiekeme zucht van verlichting ontsnapte mij..Het was nu al goed, maar alles wat er kwam..geen koffers. De crew van de KLM die ook op de eigen bagage aan het wachten waren, leefden met ons mee, vooral de gezaghebber. Dat voelde goed hoor! Maar alle zorgen waren voor niets: de laatste koffers waren van ons. Voor zover de beloning wanneer je op tijd op het vliegveld bent, om ervoor te zorgen dat je alles achter de rug hebt en op tijd bij de Gate kunt zijn. Maar Marjan; dat is een beetje reaguurdertaal. De koffers waren er, in goede staat, de KLMers leefden met ons mee en ondersteunden ons in het wachten en uiteindelijk was er niets aan de hand. Precies (of Awel si, zoals we op Bonaire zeggen) dus waarom zo zuur! Oke, zal ik niet meer doen!

Maar nu eens over Bonaire en hoe leuk is Bonaire eigenlijk....
Nou heel leuk, wanneer ik nu naar buiten kijk is het enigszins bewolkt, laat de wind zich van de goede kant zien en kan ik genieten van het uitzicht over Kralendijk, de Caribische zee en klein Bonaire. Elke dag weer. S'ochtends komen de vogeltjes ons begroeten en s'nachts laten de hondjes weten, dat zij over ons de wacht houden. En de ezels balken dat zij zich niet laten verjagen uit het vrije leventje dat zij leiden.
Het eiland is qua oppervlakte is iets groter dan Texel en heeft circa 20.000 inwoners (Texel 14,000). Dan hebben jullie een beeld op welk oppervlakte wij ons moeten vermaken. Maar op Bonaire gebeurd elke dag wel wat of Leo krijgt situaties beschreven, die wij in ons provinciale leventje in Bathmen nog nooit hadden gehoord...Wij hebben elke dag wel een onderwerp waarover wij kunnen filosoferen. Het is niet allemaal mooi, maar voor het opbouwen van levenservaring in "de West" onontbeerlijk.
En wie wil nu niet elk weekend lekker op een strandbedje kijken naar de windsurf verrichtingen van haar echtgenoot op het strand van het paradijselijke Sorobon.
En ook al wil ik niet Te Blond, te Bruin en Te Goud worden,(Te Goud gaat het nooit worden...) een bruine huid is onder te brengen onder de noemer verslaving... Al was het maar omdat een bruine huid er nu eenmaal mooier uitziet dan een melkwitte huid.
Maar veel langer dan een uur per dag gaat mij niet lukken, de zon is te heet en met de wind is het gevaar van verbranden reëel aanwezig.
En wat in Bathmen nooit zal gebeuren is dat hier de boot van de Sea-organsation, Freewinds, in de zomer regelmatig aanmeert. Menigeen (wij incluis) zal niet weten wat Sea-organisation of Freewinds is, maar dat is het cruiseschip van de scientology kerk. De kerk waar toch veel om te doen is, maar waar ook Tom Cruise en John Travolta lid van zijn. En aangezien je alleen op de Freewinds mag, wanneer je een hoge rang/status in de kerk hebt, is plotsklaps de kans dat ik mijn jeugdidool John Travolta ga zien van echt NUL naar 0,000000001 gewijzigd, ja ik blijf optimistisch..
En het goede bericht is dat ook Willeke Alberti op het eiland is gearriveerd,nah wat leuk.

Maar op het moment dat ik deze update aan het schrijven, komt er voor de grap ook nog even een stortbui voorbij..De eerste van vandaag. Gistermorgen waren er zelfs 2. Nou Marjan, wat is daar mooi aan? Nou heel veel: Het blijft warm, de bui is zomaar over, alles is zo weer opgedroogd en de stof is uit de lucht. Nou, het is echt een stortbui... Ik kan Kralendijk niet eens meer zien, zo grijs is het, het wordt zelfs "donker"...
Oei, moest ik zelfs even schadebeperkende maatregelen nemen... het was al ingeregend in de slaapkamer...pffff en niet een klein beetje.. Maar alles onder controle, zelfs gerommel in de verte gehoord..(Onweer??).
Ja lieve lezers, maken jullie live mee, het is leuk op Bonaire, maar ook hard werken hoor. Echt onweer, ben ik inmiddels achter.... en daar komt de regen weer in volle hevigheid terug.. Wel goed voor het zwembad, hoeven we dat zelf niet bij te vullen..(scheelt qua bedrag op waterrekening).

Wat kan ik nog meer vertellen over Bonaire. Hoe langer we hier zijn, hoe meer we kunnen genieten van de schoonheid van het eiland dat we (vooral ik) in het begin niet heb waargenomen. En elke dag bezoek van een leguaan of inheemse vogel. Of de Lora's (kleine papegaai) die overvliegen. Daar worden Leo en ik heel blij van. En elke keer staan er cactussen of bomen in de bloei, zo'n prachtig gezicht. Daar kunnen we echt van genieten.

Even verder met het live verslag... het "gedonder" van het onweer houdt aan...plotsklaps vind ik het wonen op een berg minder aantrekkelijk...want euh... zoekt de bliksem niet het hoogste punt op? Nu wonen wij in ons buurtje het laagst, maar je weet het niet he....Ik denk, het loopt met een sisser af...

Voor nu stop ik ermee, ik hoop een volgende keer wat meer over het werk van Leo te kunnen melden (persberichten zijn in de maak).

Lieve lezers, Ayooooo

Saludo Kordial.


Stortbui update: De bui is over, de bewolking trekt weg. En de vogels tsjirpen alweer. Die kunnen nu badderen. #blijevogeltjes


  • 30 Juli 2015 - 11:47

    Tonny In 't Hof:

    hallo Marjan en Leo, een goede morgen gewenst. Ja, zoals je schrijft : al weer twee weken op Bonaire. In de eerste week in Bathmen kwam ik Leo tegen tijdens het uitlaten van onze logé-hond en heb ik mij voorgenomen om bij jullie langs te gaan. Maar helaas: het is er niet van gekomen en achteraf is dat niet zoals het hoort......, jullie waren alweer vertrokken......
    Volg jullie zo af en toe door de verhalen van Marjan te lezen en zal dit beslist blijven doen. Heel veel hartelijke groeten en een dikke knuffel voor Marjan, Tonny (ook namens Janny)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo en Marjan

voor 2 jaar gaan wij op Bonaire wonen, Leo gaat aan het werk voor RCN (Rijksdienst Caribisch Nederland) en Marjan gaat digitaal verder met haar opleiding Culturele en Maatschappelijke vorming. Samen wonen we in Kralendijk.

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 1303
Totaal aantal bezoekers 52915

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 31 December 2017

Leo en Marjan op Bonaire van 2015 tot 2017?

Landen bezocht: