Niet alleen leuk, ook spannend!! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu Niet alleen leuk, ook spannend!! - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Leo en Marjan Jong - WaarBenJij.nu

Niet alleen leuk, ook spannend!!

Door: Marjan de Jong

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marjan

01 Februari 2015 | Bonaire, Kralendijk

En zo zitten we alweer 4 weken op dit mooie eiland! Vandaag (1 februari) is Leo voor 7 dagen vertrokken naar Saba en St Eustacius (Of Statia, zoals ze hier zeggen). Statia omdat St. Eustacius in eerste instantie engels was. In het verleden zijn Ieren (Noord-Ieren denk ik dan) verhuisd naar Statia. Voertaal is voornamelijk Engels en veel inwoners van Statia hebben een bleke huid en rood haar. Om op Saba te kunnen komen, moest Leo vanmorgen om 5.30 uur op het vliegveld zijn. Ik hoor vanmiddag van de buurman dat anderhalf uur van te voren wel heel netjes is, maar dat je rücksichtslos geweigerd wordt wanneer je ook maar 1 minuut te laat bent. De vliegtuigmaatschappij is zelf wel vrij makkelijk in het samenvoegen annuleren e.d. van vluchten. Tot nu toe gaat het nog goed met Leo...Goed van Bonaire is hij naar Curacao gevlogen, ff wachten en door naar St. Maarten (ik hoor van dezelfde buurman dat een tussenlanding zonder uitstap op Aruba tot de mogelijkheden behoort...) en ff langer wachten op het vliegtuig naar Saba, alwaar hij opgehaald wordt door collega Ronald, die daar al is. Maar Leo zou Leo niet zijn, wanneer hij inmiddels een Cappucinootje met een cheesecake gescoord heeft!

Ik daarentegen ben vanmorgen snel nog even in mijn bedje gekropen, nadat ik Leo had weggebracht. 5.30 uur echt heel vroeg hoor! Om vervolgens toch om 10.00 uur in de protestantse kerk in Kralendijk te zijn. Wat zal ik daar eens over vertellen. Het kerkje is heel lief! en klein en hoe mooi is het in een kerkje te zitten, waar de ramen en deuren open staan en de wind vrij spel heeft. Net als in Holland ook hier overwegend 65+ origine NL, maar ook een jonger gezin en Bonairianen. Even het betere knip en plakwerk: Geloof en religie

Geloof en religie spelen een belangrijke rol in de Bonairiaanse samenleving. Iedere zondag stromen de kerken vol met gelovige mensen. De door de Spanjaarden geïntroduceerde katholieke kerk geniet de meeste aanhang, 77% van de Bonairiaanse bevolking is rooms-katholiek.

Met de Nederlanders kwam het protestantisme op Bonaire en de arbeidsimmigranten introduceerden andere godsdienstige groepen waaronder Jehova’s getuigen, methodisten, adventisten, aanhangers van het joodse geloof en vele andere geloven en geestelijke stromingen.

Aldus, de dienst was goed om mee te maken, maar anders dan in NL. Een beetje ouderwetser in mijn ogen. De liturgie was in 3 talen: NL, Engels en Papiamentu. Er werd gebruik gemaakt van het nieuwe liedboek (maar ook twee liedjes van Johannes de Heer, hmm nieuw liedboek en dan toch terugvallen op oudere liederen..). en een boekje met liederen in het Papiamentu. Dat vond ik leuk om te doen en of het nu aan de akoestiek lag of er stiekum ergens een koor meezond, maar het zingen klonk heel mooi en krachtig. En heel goed voor het leren van het Papiamentu ;-). Daar waar ik nu gewend was vrede te wensen in het begin van de dienst, wordt dat nu aan het eind van de dienst gedaan en maar 1 keer collecte. Allemaal nog niets zo spannend...
Maar de afgelopen weken is er wel een en ander gaande op Bonaire. twee weken geleden is er een drugboot omgeslagen, waarbij 1 persoon is omgekomen en een ander is gered door de kustwacht. Strand afgesloten om de pakketten drugs te onderscheppen. En het Venezolaanse leger heeft een vliegtuigje nabij Aruba neergeschoten en gisteren was de US Coastguard op Bonaire om met de gezaghebber en de rijksvertegenwoordiger nader kennis te maken en te spreken over aanpak drugssmokkel... Ja ja altijd wat te doen op Bonaire.
En dat is nog niet alles...had ik eergisteren gewoon een deurwaarder van de belasting aan het hek staan...Ja niet voor ons natuurlijk, maar voor een vorige bewoner van onze woning. Ik kon de man natuurijk niet echt verder helpen, maar echt een heel gezellig gesprek gehad (hij kwam van oorsprong uit Suriname, maar heeft altijd in Amsterdam gewoond en nu op Bonaire blijven hangen) met deze meneer nog even de mogelijkheden van baanwissel besproken, hij zonder werk en ik Deurwaarder, maar ach dan kreeg hij Leo er ook bij en tja,... vond ik wel dat Leo er wat op achteruit ging...;-P. En s'avonds potverdrie opeens een politiewagen in de straat, was er verder op ingebroken of wij wat hadden gezien... euh nou nee, nou ja, ik had iemand 2 keer door de straat zien lopen en dat is heel opvallend hier op Bonaire, ondanks dat zij geen NL op hun auto hebben staan, gaan zij zelden lopend door de straat. Maar of dat dan de dief of verkenner was, dat had hij niet op de rug staan natuurlijk... Maar ook met deze meneer, een marechaussee die voor politiediensten werd ingezet, een leuk gesprek gehad en hij heeft ons nog wat leuke tips aan de hand gedaan.

Zo jullie zijn weer een beetje op de hoogte van het reilen en zeilen hier op het eiland. Rest mij te vertellen, dat het Carnaval hier op uitbarsten staat: de eerste liedjeswedstrijden zijn al geweest. De prins en prinses zijn al gekozen of een top drie is gekozen. Dat snapte ik nog niet helemaal van het verhaal op de radio! Dus volgende week vast veel foto's van prachtige kleding en veel gezelligheid!

Un bon Djadumingu

• 01 Februari 2015 - 22:24

Margot Lambers:

Jeetje Marjan,

Spanning en sensatie op Bonaire....
    Hoop dat de komende week een beetje rustig verloopt !

Hou je taai deze week !

Liefs Margot

• 02 Februari 2015 - 09:54

Alie:

Wel weer wat beleeft in ieder geval niet verveelt.succes deze week

• 02 Februari 2015 - 14:56

Leo En Marjan De Jong:

Wat ik nog niet verteld had, maar ook een gekke ervaring is hetvolgende: er waren 2 cruiseschepen aangemeerd: en toeristen lopen zonder blikken of blozen het kerkje binnen, gaan even zitten om vervolgens weer weg te lopen. Of gaan uitgebreid foto's maken van onder andere de dominee , weliswaar van buiten af, maar ik vond het ietwat onbeschoft. Ik ben er nog niet uit of ik mijn calvinistische aard moet volgen en afkeuren of doen wat de andere kerkgangers deden, negeren.. Het laatste is het makkelijkst en past wellicht het best bij het thema van deze ochtend: het verloren schaap/ het verloren muntje. Door mensen op welke wijze dan ook deels of geheel de dienst mee te laten maken en dat daardoor een schaap uiteindelijk terugkeert bij de kudde, das een mooie gedachte voor deze zondag

• 02 Februari 2015 - 18:52

Diny Verwoolde :

Haha vervelen hoef jij niet... Spanning en sensatie... En weer een prachtig verhaal voor je boek ...twee jaar op Bonaire...xxxx